Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Erbjuder produkter och tjänster för ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk.
Importerar, marknadsför, säljer och underhåller lantbrukssmaskiner.
Utvecklar, förädlar och marknadsför livsmedelsprodukter och måltidskoncept.
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ grundat på den djupa kunskapen som våra lantbrukare har samlat på sig över generationer. Tillsammans arbetar vi för ett livskraftigt lantbruk. Tillsammans tar vi ansvar från jord till bord.
Med utgångspunkt i åkermarken och verksamheter i värdekedjan från jord till bord finns vi med hela vägen från sådd till skörd – till maten på våra bord, foder till våra djur och klimatsmarta biobränslen.
Vi ägs av svenska lantbrukare och har vår bas i Sverige med Östersjöområdet som vår utökade hemmamarknad. Vi har en stark internationell närvaro, och oavsett land och plats tar vi alltid samma ansvar.
Vi bedriver forskning och satsar på innovation för morgondagens lantbruk, bioenergi och framtidens mat. Innovationer är avgörande för att lösa dagens och framtidens utmaningar och därför har Lantmännen också en egen forskningsstiftelse.
Lantmännens gröna grodd finns på våra förpackningar. Produkterna kan vara olika, men alla ska kunna känna sig trygga i att vi alltid minimerar påverkan på miljön och människan. Finns grodden på paketet, kan du vara säker på att det är Bra Mat från Lantmännen.
Läs mer
I Lantmännens strategiförsök testar vi våra egna strategier och jämför med alternativa strategier. Vi testar nya produkter som kan komma ut på marknaden. Syftet är både att säkerställa att vi har prisvärda och effektiva strategier och att samla kunskap för morgondagens strategier.
I officiella försök och i växtskyddsföretagens egna försök jämförs produkt mot produkt och dos mot dos. Vi saknade kunskap om hur en hel strategi står sig mot en annan strategi.Vi vet sedan tidigare att produkter kan samverka eller motverka varandra då de blandas, vi kallar det blandningseffekter eller cocktaileffekter. Det räcker helt enkelt inte att göra ett produktval för att få den lönsammaste odlingen.
I Lantmännens strategiförsök testar vi våra egna strategier och jämför dem med alternativa strategier och nya produkter som kan komma ut på marknaden. Därigenom säkerställer vi att våra rekommenderade strategier är både prisvärda och effektiva samt att de ger oss kunskap för skapandet av morgondagens strategier.
Förutom ogräsmedel och växtskyddsprodukter testar vi även tillväxtreglering och mikronäring. Vi testar hela strategier för att få kunskap om blandningseffekter och hur olika produkter kompletterar varandra.
Vi har valt att anlägga strategiföröken på samma platser som vi har vårt växtförädlingsprogram i. Alltså i Svalöv i Skåne, Bjertorp i Västergötland och Kölbäck i Östergötland.
För att påvisa växtodlingsstrategiers effektivitet krävs det att att man ser till helheten, t.ex. vilka insatsmedel som använts, odlingsområde, tidpunkt och samverkan mellan produkter.
Under Lantmännen Live som sändes i juni 2020 meddelade Växtodlingschef Johannes Åkerblom att vi investerar ytterligare i strategiförsöken. Så här sa han:
- Från en halv miljon per år i budget de senaste åren till två miljoner om året under de tre nästkommande åren. Det här kommer att ge oss marknadens bästa odlingsstrategier som våra rådgivare och säljare kan basera sin kunskap och sina råd på. Alla lantbrukare kommer också att kunna ta del av resultaten i våra publikationer som till exempel odlingsbibeln Odla.