Hållbart, svenskt och ekonomiskt – Hagshultskossorna gillar RME

I arbetet för ökad hållbarhet och minskad klimatpåverkan lämnade kopensionatet Hagshultskossorna det fossila bränslet och gick över till RME.

- Nu är det dessutom ekonomiskt försvarbart att köra med RME i stället för diesel, säger Carl-Johan Bertilsson på Hagshultskossorna. Att RME också är tillverkat i Sverige på svensk raps gör det ju ännu bättre.

Tidigare körde Hagshultskossorna med HVO och diesel i sina traktorer. Men våren 2022 ställde de om helt till förnybart. Och det gick smidigt.
- Vi bytte helt enkelt bränsle utan att behöva göra några anpassningar. När tanken var nästan tom fyllde vi på med RME och blandade ihop det. Under vinterhalvåret kör vi med RME/HVO i tanken och den växlingen är inte heller några problem, säger Carl-Johan.

Har du en traktor som är godkänd för RME behöver du inte byta någon utrustning på traktorn. Det går att köra med RME i tanken i kyla ner till -20 grader. Hos Hagshultskossorna kör de RME på två stycken Valtra (G135 och N175) och Carl-Johan säger att de brukar byta från RME till HVO kring månadsskiftet november-december och sen återgår de till RME igen kring februari-mars.
- Ska du köra med RME hela vintern och vill vara säker bör du ha en filtervärmare för att vara helt garderad vintertid. Vi har ganska få traktortimmar den perioden, mest lite snöröjning för internt bruk och transporter inom gården.

Ren vinst att köra på RME
Under förra vintern provade Hagshultskossorna att köra RME. Förra hösten kom en rejäl köldknäpp tidigt till Småland och då hade de fortfarande lite sommar-RME i tanken vilket ledde till filterproblem.
- Vi var inte beredda på den snabba temperaturväxlingen och hade fortfarande sommar-RME i tanken. I år har vi vinter-RME och räknar med att kunna köra fram till december på det.

Utöver miljöperspektivet är givetvis ekonomin en avgörande faktor i valet av bränsle.
- RME har legat på mellan 13,50 kr och 14,30 kr i år (2023) per liter. Samtidigt har dieseln kostat 18-19 kronor litern.

Trots att det inte är någon rabatt på RME blir det alltså inte dyrare för Hagshultskossorna att köra på RME än på fossilt bränsle. 
- Med RME får du miljövinsten på köpet och pengarna stannar dessutom i Sverige, säger Carl-Johan.
Några problem med traktorn efter bytet till RME har inte märkts på gården.
- Det känns fantastiskt att köra på hållbar svensk raps i stället för fossil diesel. Det är ett bränsle som inte är kopplat till oljepriset överhuvudtaget. Och för aktiebolaget Sverige är det en vinning på det viset. Det är helt enkelt vinster på flera nivåer att välja RME.

Det ska du tänka på om du vill byta till RME
Idag finns det många traktorer som går att köra på RME, bland annat från Valtra och Fendt. Lantmännen Maskins motorgaranti förutsätter att du använder RME från Energifabriken.
Vilka tips har då Carl-Johan till de som är intresserade av att byta till RME?
- Det du ska tänka på vid ett byte till RME är att ha extra bränslefilter hemma. RME är lite lösande så den kan lösa upp gammal smuts. Därför kan du åka på något filterbyte extra vid själva omställningen.

RME har gjort en utvecklingsresa
Carl-Johan tror att det fortfarande finns en viss skepsis hos en del lantbrukare som minns 90-talet då det luktade gatukök om traktorerna som körde på RME. Men RME har utvecklats och förfinats något enormt sedan dess. Hans tips är att prata med företaget som säljer RME, prata med din maskinleverantör och fundera kring vad du behöver göra och sen är det bara att testa.
- I en och en halv säsong nu har vi ”ful-lagrat” ren RME på test i plastcontainer på 1000 liter. Den har stått i söderläge med fullt ljus, precis så som du inte ska ha den. Men det växer ingenting i den, den är fortfarande precis som ny. En annan stor fördel med RME är att du kan lagra utan till exempel invallade cisterner eftersom den inte är miljöfarlig.

Skulle du kunna tänka dig att gå tillbaka från RME till diesel?
- Absolut inte, inte som det är idag. Det är ett enkelt och snabbt sätt att direkt minska sin koldioxidbelastning. Idag är det både enkelt och ekonomiskt försvarbart att köra på RME, avslutar Carl-Johan Bertilsson.